Indicatori de performanta SEO de urmarit cu atentie (Top 4)


Indicatori de performanta SEO

Modalitatile prin care se efectueaza optimizarea pentru motoarele de cautare (SEO) s-au modificat drastic.

Cu toate aceste schimbari, strategia de baza ramane aceeasi: rank-ul organic pentru cuvintele pe care clientii le utilizeaza in cautarile lor.

Demistificarea SEO nu este o sarcina usoara.

Chiar si expertii in optimizarea site-urilor web se bazeaza pe cercetari ample si un proces de invatare constanta pentru a-si actualiza setul de competente. In special, atunci cand planifica o campanie pentru un nou client.

Retine ca in SEO, o nisa diferita inseamna o campanie noua. Incepi de la 0 de fiecare data. De la identificarea obiectivelor, descoperirea setului de cuvinte cheie performante pana la gasirea unei strategii de continut care functioneaza.

Singurele aspecte care raman constante in acest proces sunt valorile sau punctele cheie ai indicatorilor de performanta (KPI) care te pot ajuta sa masori rezultatele.

Esti incepator in optimizarea paginilor web sau ai nevoie doar de o reimprospatare a cunostintelor, aici sunt primele 4 KPI-uri SEO pe care nu-ti poti permite sa le ignori.

1. Clasamentul motorului de cautare sau ranking-ul

In primul rand, trebuie sa fii in permanenta la curent cu pozitiile pe care site-ul tau le ocupa in rezultalete afisate de motoarele de cautare.

Optimizarea site-ului web pentru motoarele de cautare (Google, Yahoo, Bing) nu presupune o pagina indexata in pozitia 30, 20 sau 10 – inseamna ocuparea unor pozitii in top 3 pe cuvintele cheie de interes maxim.

Ori tintesti sus ori mergi acasa. Asta e jocul!

Probabil ca nu vei atinge nici unul din primele 10 rezultate in saptamani sau chiar cateva luni. Dar, prin urmarirea clasarilor motorului de cautare, vei putea stabili cu usurinta daca strategiile seo functioneaza.

Consola de cautare Google (Search Console) este tot ce ai nevoie atunci cand vrei sa urmaresti un KPI particular. Adauga site-ul web ca proprietate a contului tau Google cu un clic pe din tabloul de bord principal.

Google Search Console

In casuta care se va deschide, mergi mai departe si introduce adresa URL completa a site-ului web, apoi clic pe „Adaugare”.

Agauga o proprietate in Search Console

Imediat se va initia procesul de verificare care va dovedi ca ai dreptul de proprietate asupra site-ului. Urmeaza instructiunile pentru a continua cu restul setarilor.

Dupa adaugarea site-ului in Search Console, intr-o perioada de timp (o luna) ar trebui sa poti vedea datele referitoare la clasamentele Google pentru site-ul tau – inclusiv, pozitia anumitor cuvinte cheie.

Pentru a vedea aceste informatii, extinde meniul „Trafic de cautare” din tabloul de bord principal, apoi clic pe „Statistici de cautare” si bifeaza caseta de selectare „Pozitie” din partea de sus a paginii.

Statistici de cautare Search Console

In curand, vei vedea pozitia medie a site-ului tau pe toate cuvintele cheie pe care se pozitioneaza in prezent. Totusi, ceea ce trebuie sa urmaresti este clasamentul de cautare pentru cuvintele cheie care:

  • au intentia de cumparare
  • genereaza clicuri
  • au legatura cu ofertele tale

Pozitii cuvinte cheie

2. Vizualizarile de pagina

Ce este mai important decat ranking-ul in motoarele de cautare?

Vizualizarile paginilor generate in cautari, desigur.

O crestere a traficului in timpul campaniei SEO indica doua lucruri:

Ai cateva cuvinte-cheie targetate

Nu este niciun secret in faptul ca nu toate cuvintele cheie sunt evaluate la fel.

Unii colecteaza sute, daca nu chiar mii de interogari de cautare pe luna, in timp ce multi sunt practic nuli in ceea ce priveste generarea de trafic.

Daca campania SEO genereaza trafic de calitate, esti cu siguranta in directia cea buna in ceea ce priveste strategia cuvintelor cheie.

Ai optimizat pentru CTR (rata de clic)

CTR-ul organic merita inclus in aceasta lista de valori cheie KPI pentru SEO.

Masoara probabilitatea ca utilizatorii sa dea clic pe pagina ta ori de cate ori o vad in rezultatele motorului de cautare.

Valoarea CTR este in mare masura afectata de cuvintele-cheie tinta, precum si de optimizarea unor elemente cheie din site-ul web. Acestea includ metadatele paginii, titlul si implementarea datelor structurate corect.

Pentru a urmari vizualizarile de pagini, instrumentul nu ar fi altul decat Google Analytics.

Daca nu ai conectat inca site-ul web la contul Google Analytics, ar trebui sa consulti acest ghid detaliat care descompune intregul proces in trei pasi simpli.

Odata ce site-ul este adaugat si verificat, vizualizarile de pagina pot fi accesate in sectiunea „Prezentare generala” din meniul „Public”.

Google Analytics urmareste si valoarea unei „sesiuni”, care masoara numarul de pagini vizitate intr-o perioada de 30 de minute. Acest lucru, impreuna cu valoarea „durata sesiunii”, pot fi utilizate pentru a scala performanta continutului tau atunci cand vorbim de pastrarea angajamentului vizitatorilor.

3. Rata de respingere

In afara de trafic, Google Analytics urmareste si de cate ori un utilizator paraseste site-ul tau fara sa dea clic intr-o alta pagina.

Acesta este reprezentat de un KPI cunoscut ca rata de respingere.

Rata de respingere

O rata mare de respingere poate fi un simptom al urmatoarelor nereguli in strategiile SEO adoptate:

  • exista o nepotrivire intre cuvintele cheie targetate si informatiile pe care le ofera continutul tau
  • ai continut de calitate slaba pe site
  • site-ul este greu de utilizat (interfata neprietenoasa)
  • vizitatorii sunt impiedicati de o performanta lenta (timpi de incarcare mari)

Vestea buna este ca toate aceste probleme pot fi remediate prin strategiile potrivite.

Cuvintelor cheie gresite si continutul de calitate slaba pot fi rezolvate prin revizuirea paginii cu mai multe informatii orientate spre cuvintele cheie.

Acelasi lucru este valabil si pentru un design slab, care ar trebui sa fie refacut pentru a se concentra asupra utilizabilitatii, lizibilitatii continutului si navigarii.

Performanta site-ului este responsabila pentru aproape jumatate din rata de respingere. Statisticile arata ca 40% si, respectiv, 53% dintre utilizatorii de dispozitive desktop si mobile abandoneaza un site web care dureaza mai mult de 3 secunde pentru incarcare.

Pentru a imbunatati viteza de incarcare a site-ului, poti optimiza structura paginii, continutul pe pagina si utilizarea retelei de difuzare a continutului (CDN). CDN functioneaza utilizand o retea de servere proxy care impartasesc responsabilitatea de a stoca, gestiona si furniza date de pe site.

4. Backlink-urile si domeniile de referinta

In cele din urma, backlink-urile in SEO sunt importante, deoarece acestea constituie fundatia unui site autoritar si demn de incredere.

Este posibil sa nu fie un metric in sine, dar este fara indoiala un KPI important cand vrei sa consolidezi autoritatea in timp.

Devine mult mai usor sa gestionezi eforturile legate de construirea link-urilor atunci cand folosesti un instrument de analiza backlink. Cu ajutorul lui, poti obtine o vizualizare a profilului de backlink cat si relevanta si valoarea lor. Unele dintre cele mai puternice platforme de luat in considerare includ Ahrefs si Monitor Backlinks.

Cum iti poti consolida profilul de backlink? Unele dintre strategiile pe care ar trebui sa le ai in considerare sunt:

Distribuirea articolelor din blog.

Distribuirea continutului creste in mod exponential sansele postarilor de a fi share-uite si de a genera back-linkuri. Merita! Cand este facuta pe site-urile potrivite, acest lucru ar trebui sa furnizeze si mai mult trafic organic.

Foloseste tehnica Skyscraper.

Tehnica Skyscraper de la Backlinko este o strategie cu risc scazut si cu recompense mari, care te poate ajuta sa aduci zeci de linkuri de inalta calitate. Implica cautarea unui articol popular si crearea unui continut mult mai bun.

Curata link-urile negative

Cu ajutorul instrumentului de analiza a backlink-urilor, ar trebui sa poti vedea si link-uri necorespunzatoare care provin din domenii de spam, utilizeaza texte ancorate nefiresc sau sunt postate prin mijloace dubioase (comentarii, footer link-uri etc.).

Stergerea sau „respingerea” acestor link-uri ar trebui sa imbunatateasca sanatatea generala a profilului backlink al site-ulu.

Concluzie

Asta e! Primii indicatori de performanta SEO (4 KPI-uri SEO) pe care fiecare marketer trebuie sa le urmareasca.

Urmarind cu atentie aceste KPI-uri, maximizezi sansele ca o campanie SEO sa aduca rezultate profitabile.

Succesul insa nu se intampla peste noapte! Dar, atat timp cat folosesti date importante pentru a lua decizii, fii sigur ca te apropii de pozitia de top in Google!